Herní konzole

Už několik let vedou herní konzole hitparádu přání. Tři největší konkurenti – Microsoft, Sony a Nintendo – se svými aktuálními modely bojují o nejlepší prodejnost. V čem se však X Box One, PS4 a Wii U liší a na co by si měl dát člověk pozor s ohledem na spotřebu energie?

V ČR hraje digitální hry 56 procent lidí (online respondenti). Že hraní her už dávno není jen fenoménem teenagerů, ukazuje v poslední době fakt, že i ve věkové skupině 45-64 let si počítačové hry nebo videohry užívá 16 procent lidí.

V oblasti herních konzol bojují o pozici jedničky na trhu už léta tři konkurenti, Microsoft, Sony a Nintendo. Často však není úplně jasné, na základě jakých vlastností se jednotlivé konzole prodávají lépe nebo hůře. Stejně jako u mnoha jiných věcí tu ke slovu přichází osobní vkus a individuální požadavky na konzoli. Má splňovat vysoké nároky na grafiku? Má být vhodná pro rodiny nebo třeba sloužit jako domácí kino?

Kromě těchto rozličných individuálních vlastností se konzole liší také spotřebou energie.

Microsoft – X Box One

Aktuální model od Microsoftu, X Box One, boduje především širokým spektrem multiplatformových her. Grafická kvalita konzole a jejích her, které mají nejčastěji rozlišení 900p, někdy také 1080p, je průměrná. Výhodou je kompatibilita se staršími hrami, pokud se X Box One aktualizuje na Windows 10. V oblasti energetické náročnosti si X Box s roční spotřebou 233 kWh vede nejhůře ze všech. Vysoké hodnoty má na svědomí především režim standby, který umožňuje rychlejší start přístroje a hlasové ovládání.

Sony – PS4

PS 4, aktuální model od Sony, je jedničkou co do kvality grafiky. Většina her má rozlišení 1080p, respektive Full HD. Kromě toho konzole nabízí také velmi široké spektrum multiplatformových titulů. Nevýhodou je nekompatibilita se starými hrami, ty zatím na nové konzoli hrát nelze. Měla by být představena streamovací služba pro hraní starých her, kdy se to však stane realitou, ještě není jasné. V mezinárodním měřítku dosahuje PS4 ve „válce konzolí“ nejlepšího prodeje. V listopadu 2015 hlásilo Sony prodej více než 30 milionů konzolí PS4 koncovým zákazníkům, zatímco Microsoft už od listopadu 2014 prodejnost konzole X Box One nezveřejňuje. Co se týče spotřeby elektřiny, je PS4 se 181 kWh ročně uprostřed žebříčku.

Nintendo – Wii U

Aktuální model od Nintenda, Wii U, se od zbylých dvou přístrojů liší jednak cenou, protože je cenově nejvýhodnější, a dále cílovou skupinou. Nintendo by touto konzolí chtělo oslovit především rodiny. Z toho důvodu je konzole ideální pro hry s lokálním multiplayerem a navíc je kompatibilní s hrami poslední generace. Z hlediska grafické kvality zůstává však Wii U daleko za ostatními dvěma konzolemi. Na rozdíl od X Boxu a PS4 se kromě toho Wii nehodí jako domácí kino, protože sledování televize je možné pouze přes streamovací služby.  Wii U je energeticky nejméně náročnou konzolí a její roční spotřeba elektřiny je 37 kWh.

Spotřeba elektřiny

Kromě těchto obecných odlišností jsou mezi konzolemi značné rozdíly také v energetické spotřebě. V tomto ohledu boduje především Wii U. Při hraní her (34 W), streamování (29 W) a v pohotovostním režimu standby (0,4 W) totiž spotřebuje jen asi třetinu energie, kterou potřebují další dvě konzole. PS4 se sice ujímá smutného vedení v množství energetické spotřeby při hraní her (122 W) a streamování (89 W), v pohotovostním režimu standby má však výrazně nižší nároky na energii (8,4 W) než X Box (15,7). Když vezmeme v úvahu, jak často jsou konzole v režimu standby, rozhodně to není zanedbatelný rozdíl.

Nastavení pro úsporu energie

Ze srovnání vyplývá, že elektřinu je možné ušetřit především v souvislosti s režimem standby. Americká organizace Natural Resources Defense Council (NRDC) spočítala, že kdyby lidé v Americe konzoli X Box One vypínali, místo aby ji nechávali běžet v pohotovostním režimu standby, ušetřili by tak na nákladech za elektřinu celkem asi 250 milionů amerických dolarů. Také Evropská unie vyzvala výrobce k tomu, aby v nadcházejících letech zlepšili energetickou účinnost konzolí. Pro jednotlivé domácnosti to znamená, že by přechodem z režimu standby na energeticky úsporný režim nebo vypnutím (v závislosti na konkrétním přístroji) mohly ušetřit až 300-500 Kč ročně.

Zdroj statistických dat pro ČR: www.isfe.eu/sites/isfe.eu/files/attachments/czech_republic_-_isfe_consumer_study.pdf